Het boek 'Het Leiderschaps Model Canvas' is vanaf nu te koop!

KERNKWALITEITEN

Astrid Schiepers

| 5 aug 2024

KERNKWALITEITEN 

Mark Rutte & Hugo de Jonge, Gordon & Geer, Bert & Ernie, Mattie & Marieke, Nick & Simon. Zomaar wat bekende duo’s waarvan de een het ‘zus’ doet en de ander ‘zo’.  Vaak vormen zij Yin en Yang. De twee houden elkaar in evenwicht (tot ze uit elkaar gaan).  

Belangrijk in zo’n hechte samenwerking daarbij is dat ze elkaars (kern)kwaliteiten goed kennen, mét bijbehorende valkuilen en irritaties. Dat is belangrijk in kleine én in grote(re) organisaties. Soms is de taakverdeling in een samenwerking duidelijk en ’strak’ gescheiden. De een doet de financiën, de ander ontfermt zich over human resources. Grote beslissingen worden altijd samen genomen. Knopen worden samen doorgehakt. Toekomstgericht leiderschap gaat zeker ook over de mensen in een organisaties die samen (aan een doel) werken en daarbij zijn kernkwaliteiten van belang. 

Kernkwaliteiten zijn specifieke positieve eigenschappen die een persoon (of organisatie) bezit en die hem/haar/het uniek maken. Een kernkwaliteit kun je zien als iemands natuurlijke positieve eigenschap: sterke punten die jou maken tot wie je bent en waarmee je opvalt tussen de massa.  

KERNKWADRANT

In een team (hoe klein ook) is het belangrijk om te weten wat elkaars kernkwaliteiten zijn, kijk maar naar de Olympische Spelen 2024 en de diverse Nederlandse teams.

De term kernkwaliteiten is geïntroduceerd door Daniel Ofman, oprichter van organisatieadviesbureau https://www.corequality.nl/ Van kernkwaliteiten kun je een kernkwadrant maken, waarin je je kwaliteiten, je valkuilen, je uitdagingen en je irritaties beschrijft. Daniel Ofman lanceerde deze term rond het jaar 1999.

Kernkwadranten zijn niet alleen belangrijk als je samenwerkt met anderen, maar ook om je te kunnen blijven ontwikkelen moet je weten waar je goed in bent en wat je nog dient te  ontwikkelen. Waar wil je nog beter in worden? Wat houdt je tegen? Waar erger jij je groen en geel aan? Deze onderdelen vormen een kernkwadrant.  

  • Kernkwaliteit: waarover krijg jij complimenten? 
  • Valkuil: wat is jouw kwaliteit waar je te ver in doorschiet en die je minder zou moeten doen? 
  • Uitdaging: wat is het tegenovergestelde van jouw valkuil?  
  • Irritatie: welk gedrag van anderen irriteert jou? 

 

KERNKWALITEIT (POSITIEF): 

NAUWKEURIG  

 

                                                              

 

VALKUIL (DOORSCHIETEN): 

PERFECTIONISTISCH 

 

 

                                                                           

 

IRRITATIE (WAT ERGERT JE BIJ DE ANDER) 

ONZORGVULDIG 

 

 

 

 

 

 

 

UITDAGING (PROBEREN) 

FLEXIBEL(ER) 

 

 

 

 

 

 

“Dit is de essentie van leren. Plotseling begrijp je iets wat je je hele leven hebt begrepen, maar dan op een nieuwe manier.” Doris Lessing. 

 LEER VAN ELKAAR 

  1. Ga de uitdaging aan en vraag iemand uit jouw groep (familie, vrienden, collega’s, medestudenten) een kernkwadrant van jou te maken. Vraag of diegene eerlijk is en met motivatie dit voor jou doet. 
  1. Bedank deze persoon hiervoor.😊 
  1. Bespreek het samen. Heb je iets nieuws geleerd over jezelf? 

Lees andere artikelen over:

Communicatiestijl

Focus en Balans

Kernkwaliteiten

Kernwaarden

Krachtenveld

Leiderschapstijl

Relaties

Trends en Ontwikkelingen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief van The Leadership Collective en blijf op de hoogte.

Nu verkrijgbaar!

Het Leiderschaps Model Canvas

In 8 stappen succesvoller met persoonlijk leiderschap.