RELATIES
Wij willen graag ergens bij horen, één zijn met de ander. Cialdini, bekend van de 7 verleidingsprincipes in marketing, spreekt van ‘unity’. Hij heeft het over een gevoel van saamhorigheid.
Bij marketing(communicatie) geldt dat het gevoel dat de ontvanger heeft over de zender. Het gevoel dat de ontvanger zich kan identificeren met de zender (en vice versa). Eenheid gaat over de behoefte van mensen om bij iets te horen. Mensen willen graag deel zijn van een groter geheel.
De familierelatie is een sterke vorm van ‘unity’, maar er zijn vele vormen van relaties waarin mensen dat gevoel krijgen.
sociale bewijskracht
Omdat mensen graag ergens bij willen horen, zullen zij zich ook regelmatig spiegelen aan anderen. Er wordt wel gedacht dat men een ‘vrij individu’ is, maar in werkelijkheid is dat vaak niet zo.
Wat mensen doen of laten hangt sterk af van wat anderen in hun omgeving (hun relaties) vinden en doen. Mensen kopiëren vaak het gedrag van anderen. Een aanbeveling van iemand wordt gezien als een goed advies, vooral als deze van vrienden en familie komt.
In de marketing zie je dat social influencers (content creators) hier gebruik van maken. Met hun enthousiasme over een dienst of product maken zij fans voor een merk. De vraag hier is natuurlijk ‘Welke relatie heb je nu écht met deze influencers?’.
sympathiek
Volgens Cialdini zijn er 3 belangrijke factoren die bepalen of wij iemand sympathiek vinden.
Dat zijn:
- we voelen meer sympathie voor mensen die op ons lijken (levensstijl, interesse, afkomst, karakter).
- we hebben meer sympathie voor fysieke aantrekkelijkheid.
- we vinden iemand aardig die ons aardig vindt.
Ga eens bij jezelf na:
- Met wie heb ik een relatie (zakelijk, vriendschappelijk, familie, fanclub) en waarop is deze relatie gebouwd?